FDF’erne på tur til Østrig

Østrig 2018

I uge 28 var jeg og 18 andre FDF’ere fra Gredstedbro, taget en uge til Østrig, sammen med ca. 600 andre fra landsdel 5. Vi kørte i bus hele vejen derned, og meningen var, at vi skulle sove om natten, men det var svært at falde i søvn og sidde behageligt. Da vi endelig kom frem søndag morgen, skulle vi slå telte op og pakke ud. Efter det fik lederne den ’geniale’ ide, at vi skulle tage gondolen til toppen af bjerget og vandre hele vejen ned. Efter 13 kilometer nedad bakke var vores fødder ret ømme, men vi havde alle en god tur. Da vi kom tilbage, var det tid til at lave aftensmad. Hver aften forgik det over gasblus, og det var enten ris eller pasta. Når der ikke var noget planlagt, havde vi tid til at spille kort, eller tage på besøg hos nogle fra de andre kredse. Klokken 20:00 hver aften var der fælles lejrbål og andagt, som forskellige kredse havde stået for. Vi skulle også vælge hvad vi ville opleve dagen efter. Mandag tog vi på turen ’evig sne’. Vi tog en gondol op i 3000 meters højde, og kælkede i affaldssække et stykke ned ad nordsiden, og gik op på toppen for at prøve endnu en sjov tur. Det gjorde lidt ondt, men det var det hele værd. Tirsdag var vi en tur i Silberbergwerk Schwarz som er en gammel sølvmine, hvor vi var på en rundvisning. Onsdag gik vi ca. 3 kilometer til en badesø, hvor vi badede med store fisk og hyggede os. Torsdag klatrede vi i en klatrepark. Der var baner for både nybegyndere og de mere modige. Fredag formiddag tog vi til Igls, en lille by i nærheden, for at købe lidt proviant til hjemturen. Vi spiste vores frokost på byens legeplads, og derefter tog vi tilbage til lejren. Om eftermiddagen brugte vi tiden på at pakke sammen og sige farvel til de andre FDF’ere. Efter et afsluttende lejrbål skulle vi med bussen hjem til Danmark igen.

Det var en sjov og hyggelig tur med gode oplevelser og nye venskaber.